Internationales Marketing

Modulnummer
1102
Modulverantwortliche
Prof. Dr. Juliane Staubach
Dozenten
  • Prof. Dr. Juliane Staubach
  • Prof. Dr. Stefanie Wannow
  • Kurzbeschreibung

    concepts of international marketing; international marketing strategies; international marketing mix

    Qualifikations- und Lernziele

    Students shall understand the complex challenges and fundamental concepts of international marketing. They shall learn to analyze the environmental situation, gain a comprehensive overview regarding International Marketing strategies and options regarding market form and entry and shall be able to design an international Marketing Mix with special regards to the question of standardization vs. adaptation.

    Lerninhalte

    - Global marketing environment & preconditions for going international

    - Goals and the role of international marketing management

    - Internationalization strategies and their implementation (franchising, joint venture etc.)

    - Timing strategies of market entry

    - Standardization vs differentiation of marketing mix

    - Marketing mix challenges due to internationalization (pricing & grey markets; culture specific communication, distribution system etc)

    - Global branding

    Fachkompetenz
    COM_THM_ORGANIZER_THREE_STARS
    Methodenkompetenz
    COM_THM_ORGANIZER_TWO_STARS
    Sozialkompetenz
    COM_THM_ORGANIZER_TWO_STARS
    Selbstkompetenz
    COM_THM_ORGANIZER_ONE_STAR
    Moduldauer (Semester)
    1
    Unterrichtssprache
    Englisch
    Gesamtaufwand
    6 CrP; 180 Stunden, davon etwa 60 Stunden Präsenzzeit.
    Semesterwochenstunden
    4
    Lernformen

    Seminaristischer Unterricht

    Geprüfte Leistung

    Erfolgreiches Bestehen der Prüfungsleistung

    Bewertungsstandard

    Bewertung entsprechend §§ 9,12 der Allgemeinen Bestimmungen (Teil I der Prüfungsordnung)

    Häufigkeit des Angebots
    Nur im Wintersemester
    Literatur

    - Kotler, P/Keller, K.L.: Marketing Management, 14th edition, Prentice Hall 2011.

    - Hollensen, S.: Global Marketing, 6th

    Studienhilfsmittel

    Skript, Übungen, Fallstudien

    Voraussetzungen

    keine

    Empfohlene Vorausetzungen

    keine

    Verwendbarkeit des Moduls

    Master Personalmanagement, Master Unternehmenssteuerung, Master International Marketing