1302 Innovations- und Changemanagement

Modulverantwortliche
  • Prof. Dr. Jan Freidank
  • Prof. Dr. Stefanie Wannow
Lehrende
  • Prof. Dr. Jan Freidank
  • Prof. Dr. Stefanie Wannow
Notwendige Voraussetzungen zur Teilnahme

keine

Empfohlene Voraussetzungen zur Teilnahme

keine

Kurzbeschreibung

Management des Innovationsprozesses und Entwicklung von Fähigkeiten, um komplexe Transformationsprozesse von international operierenden Unternehmen erfolgreich zu managen.

Inhalte

- Types of change - Resistance to change

- Relevance of organizational structure & culture in change processes

- Change management strategies - Innovation strategies & innovation culture

- Opportunity identification, idea generation and selection

- Concept and product development and testing

- Launch strategy

- Organizational issues and alternative process models

- Consumer acceptance of innovations

Qualifikations- und Lernziele

In the change management part participants shall gain knowledge to understand fundamental tasks and challenges that accompany organizational change and transformation. They shall understand the relevance of leadership during change processes and acquire insights in order to evaluate and assess change situations. Particular importance will be given to management skills needed to successfully lead change initiatives. One possible trigger for change processes are innovations that are vital to all companies. Managing the new product development involves identifying new product ideas that have great potential and lowering the risk of their failure at the same time. The participants shall learn about the stages in the innovation process as well as useful tools, techniques, and organizational structures that support the process. A specific focus will be on the consumer perspective, i.e., how the target group perceives and evaluates innovations and how it can be integrated into the innovation process.

Fachkompetenzen
Methodenkompetenzen (fachlich & überfachlich)
Sozialkompetenzen
Selbstkompetenzen
ECTS-Leistungspunkte (CrP)
  • 6 CrP
  • Arbeitsaufwand 180 Std.
  • Präsenzzeit 60 Std.
  • Selbststudium 120 Std.
Lehr- und Lernformen
  • 4 SWS
  • Seminaristischer Unterricht

Studiensemester
  • Personalmanagement (M.Sc. 2020) - 1. Semester
Dauer
1 Semester
Häufigkeit des Angebots
Einmal im Jahr
Unterrichtssprache
Englisch
Bonuspunkte

Nein

Bonuspunkte werden gemäß § 9 (4) der Allgemeinen Bestimmungen vergeben. Art und Weise der Zusatzleistungen wird den Studierenden zu Veranstaltungsbeginn rechtzeitig und in geeigneter Art und Weise mitgeteilt.

Prüfungsleistungen

Erfolgreiches Bestehen der Prüfungsleistung

Benotung
Die Bewertung des Moduls erfolgt gemäß §§ 9, ggf. 12 (Teilleistungen), ggf. 18 (Arbeiten, Kolloquien) der Allgemeinen Bestimmungen (Teil I der Prüfungsordnung).
Verwendbarkeit
Gemäß § 5 der Allgemeinen Bestimmungen (Teil I der Prüfungsordnung) Verwendbarkeit in allen Masterstudiengänge der THM möglich.
Literatur, Medien

- Kotter, John P.: Leading Change

- Senior, B., Fleming J. Organizational Change

- Govindarajan, V. / Trimble, C.: The Other Side of Innovation: Solving the Execution Challenge, Harvard Business Review Press 2010.

- Tidd, J. / Bessant, J.: Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change, 5th ed., Wiley 2013.

- Trott, P.: Innovation Management and New Product Development, 5th ed., Prentice Hall 2011.

- Harvard Business Review: HBR 10 Must Reads on Innovation, 2013.

Rechtliche Hinweise