EM09 General Business English (B1/B2)

Modulverantwortliche
  • Ronald Kresta
Lehrende
  • Anthony John Bates
Notwendige Voraussetzungen zur Teilnahme

Keine

Empfohlene Voraussetzungen zur Teilnahme

Keine

Kurzbeschreibung

Erwerb & Ausbau von Kenntnissen auf Niveau B1/B2 in allen vier Sprachfertigkeiten (Sprechen, Schreiben, Hörverständnis, Lesen) im privaten & primär berufsbezogenen Kontext: Kontakte knüpfen, Telefonate, Termine vereinbaren, Informationen austauschen, Vorschläge machen, Meinungen äußern, Verhandlungen, Firmen & deren Produkte, das Studium

Inhalte
  • Unit 1: Speaking and Listening
    • Social functions of language in a corporate context: making contact in job-related situations, greetings and introductions, importance of small talk
    • Making business calls and appointments
    • Working on a case study and presenting results
    • Plenary and group discussions
    • Practicing listening skills using audio material e.g. telephone calls, expert interviews, voice mail recordings, dialogues,presentations
    • Note taking
  • Unit 2: Reading and Writing
    • Understanding of authentic and adapted business texts to develop reading skills and strategies and internalize key business vocabulary
    • Understanding selected business related texts such as reports and minutes as well as texts with tables, charts and graphs
    • Fundamentals of email and letter writing in a corporate context: structure and standard phrases, formal vs. informal style
    • Composition of text about one’s degree and educational background
    • Summary of case study results or of groupwork
  • Unit 3: Grammar
    • Revision of problem areas in grammar should the need arise (i.e. verb forms)
  • Unit 4: Negotiations
    • Asking questions
    • Politeness, Disagreement and Conditions
    • Body language

Der Bezug zu den Grundlagen wissenschaftlichen Arbeitens wird hergestellt.

Qualifikations- und Lernziele

Professional/methodological skills
Students

  • can cope with day-to-day business situations and can interact fluently and spontaneously with native speakers.
  • are able to write clear, detailed texts on a wide range of subjects and explain a particular viewpoint.
  • in addition, students are well familiar with important business vocabulary and phrases.
  • are able to give effective presentations and are accustomed to working in teams.

Soziale und personale Kompetenz
Die Vermittlung sozialer und personaler Kompetenz erfolgt im Rahmen des Moduls auf Grundlage der allgemeinen Definition dieser Kompetenzfelder an der THM.

ECTS-Leistungspunkte (CrP)
  • 5 CrP
  • Arbeitsaufwand 150 Std.
  • Präsenzzeit 42 Std.
  • Selbststudium 108 Std.
Lehr- und Lernformen
  • 4 SWS
  • Seminar
Studiensemester
  • Eventmanagement und -technik (B.Sc. 2020) - 4. Semester
Dauer
1 Semester
Häufigkeit des Angebots
Einmal im Jahr
Unterrichtssprache
Englisch
Prüfungsvorleistungen

Es besteht Anwesenheitspflicht (75%).

Bonuspunkte

Nein

Bonuspunkte werden gemäß § 9 (4) der Allgemeinen Bestimmungen vergeben. Art und Weise der Zusatzleistungen wird den Studierenden zu Veranstaltungsbeginn rechtzeitig und in geeigneter Art und Weise mitgeteilt.

Prüfungsleistungen

Klausur (90 Min.)

Benotung
Die Bewertung des Moduls erfolgt gemäß §§ 9, ggf. 12 (Teilleistungen), ggf. 18 (Arbeiten, Kolloquien) der Allgemeinen Bestimmungen (Teil I der Prüfungsordnung).
Verwendbarkeit
Gemäß § 5 der Allgemeinen Bestimmungen (Teil I der Prüfungsordnung) Verwendbarkeit in allen Bachelorstudiengänge der THM möglich.
Literatur, Medien

Rechtliche Hinweise