1302 Innovations- und Changemanagement

Modulverantwortliche
  • Prof. Dr. Jan Freidank
  • Prof. Dr. Stefanie Wannow
Lehrende
  • Prof. Dr. Jan Freidank
  • Prof. Dr. Stefanie Wannow
Empfohlene Voraussetzungen zur Teilnahme

-

Kurzbeschreibung

Entwicklung und Management von komplexen Innovations- und Transformationsprozessen von international operierenden Unternehmen.

Inhalte

- Relevance of organizational structure & culture in innovation and change processes
- New product development process
- Design thinking and customer integration into the innovation process
- Adoption and diffusion of innovations
- Types of change
- Resistance to change
- Change management strategies

Qualifikations- und Lernziele

Participants shall

- develop a profound understanding of the role of innovation and change for companies
- be able to structure the innovation process as well as know useful tools, techniques and organizational structures that support the process

- integrate the marketing and consumer perspective into the innovation strategy and process
- gain knowledge to understand fundamental tasks and challenges that accompany organizational change and transformation
- understand the relevance of leadership during change processes and acquire insights in order to evaluate and assess change situations
- develop management skills needed to successfully lead change initiatives

Fachkompetenzen
Obtain knowledge about innovation and change processes and transformation management as well as about enabling factors on an organizational and individual level.
Methodenkompetenzen (fachlich & überfachlich)
Learn to structure the innovation process in an effective way and to use innovation-related tools, such as creativity techniques. Be able to apply change management concepts to real life cases. Develop problem oriented thinking about the need and application of change management in different company settings.
Sozialkompetenzen
Be able to promote creativity and a consumer-oriented perspective in innovation projects. Work in groups on real life company transformation topics.
Selbstkompetenzen
Develop a creative mindset and leadership skills for transformation processes.
ECTS-Leistungspunkte (CrP)
  • 6 CrP
  • Arbeitsaufwand 180 Std.
  • Präsenzzeit 60 Std.
  • Selbststudium 120 Std.
Lehr- und Lernformen
  • 4 SWS
  • Seminaristischer Unterricht
Studiensemester
  • Personalmanagement (M.Sc. 2022) - 1. Semester
Dauer
1 Semester
Häufigkeit des Angebots
Nur im Sommersemester
Unterrichtssprache
Englisch
Prüfungsvorleistungen

-

Bonuspunkte

Nein

Bonuspunkte werden gemäß § 9 (4) der Allgemeinen Bestimmungen vergeben. Art und Weise der Zusatzleistungen wird den Studierenden zu Veranstaltungsbeginn rechtzeitig und in geeigneter Art und Weise mitgeteilt.

Prüfungsleistungen

Presentation: 30-45 min, pro Person 6-9 min (bei Gruppengröße von 5)

Benotung
Die Bewertung des Moduls erfolgt gemäß §§ 9, ggf. 12 (Teilleistungen), ggf. 18 (Arbeiten, Kolloquien) der Allgemeinen Bestimmungen (Teil I der Prüfungsordnung).
Verwendbarkeit
Gemäß § 5 der Allgemeinen Bestimmungen (Teil I der Prüfungsordnung) Verwendbarkeit in allen Masterstudiengänge der THM möglich.
Literatur, Medien

Ansoff H. I., McDonnell, E., Implanting Strategic Management
Black, J.S.; Gregersen, H.B., It starts with one
Crawford, M. and Benedetto, C. A. (2014). New Products Management, 11th ed. McGraw-Hill Education.
Dawson, P. and Andriopoulos, C. (2014). Managing Change, Creativity, and Innovation. 2nd ed. London: SAGE.
Senior B., Swailes, S.,(2020) Organizational Change. 6th Ed. Pearson.
Tidd, J. and Bessant, J. (2020). Strategic Innovation Management. 7th Ed. Wiley.
Trott, P. (2020). Innovation Management and New Product Development. 7th Ed. Pearson.

Rechtliche Hinweise