1102 Internationales Marketing

Modulverantwortliche
  • Prof. Dr. Juliane Staubach
Lehrende
  • Prof. Dr. Juliane Staubach
  • Prof. Dr. Stefanie Wannow
Notwendige Voraussetzungen zur Teilnahme

-

Empfohlene Voraussetzungen zur Teilnahme

Basic knowledge of Marketing, Proficiency of English language

Kurzbeschreibung

Einflüsse der Globalisierung auf die Konsumenten und das Marketing; international Marketingstrategien und -instrumente.

Inhalte

- Global marketing environment & preconditions for going international

- Goals and the role of international marketing management

- Internationalization strategies and their implementation (franchising, joint venture etc.)

- Timing strategies of market entry

- Standardization vs differentiation of marketing mix

- Marketing mix challenges due to internationalization (pricing & grey markets; culture specific communication, distribution system etc)

- Global branding

Qualifikations- und Lernziele

Students shall understand the complex challenges and fundamental concepts of international marketing. They shall learn to analyze the environmental situation, gain a comprehensive overview regarding International Marketing strategies and options regarding market form and entry and shall be able to design an international Marketing Mix with special regards to the question of standardization vs. adaptation.

Fachkompetenzen
The students shall have a deep, advanced and comprehensive understanding about all aspects related to international marketing.
Methodenkompetenzen (fachlich & überfachlich)
The students shall be able to analyze situations and recommend actions using structured, analytical tools and methods.
Sozialkompetenzen
The students shall be able to discuss the key topics in international marketing. They can develop, defend and present solutions to case studies in a team.
Selbstkompetenzen
The students shall be able to improve their self-organisation
ECTS-Leistungspunkte (CrP)
  • 6 CrP
  • Arbeitsaufwand 180 Std.
  • Präsenzzeit 60 Std.
  • Selbststudium 120 Std.
Lehr- und Lernformen
  • 4 SWS
  • Seminar
Studiensemester
  • Personalmanagement (M.Sc. 2022) - 2. Semester
Dauer
1 Semester
Häufigkeit des Angebots
Nur im Wintersemester
Unterrichtssprache
Englisch
Prüfungsvorleistungen

-

Bonuspunkte

Ja

Bonuspunkte werden gemäß § 9 (4) der Allgemeinen Bestimmungen vergeben. Art und Weise der Zusatzleistungen wird den Studierenden zu Veranstaltungsbeginn rechtzeitig und in geeigneter Art und Weise mitgeteilt.

Prüfungsleistungen

Klausur (90 Minuten)

Benotung
Die Bewertung des Moduls erfolgt gemäß §§ 9, ggf. 12 (Teilleistungen), ggf. 18 (Arbeiten, Kolloquien) der Allgemeinen Bestimmungen (Teil I der Prüfungsordnung).
Verwendbarkeit
Gemäß § 5 der Allgemeinen Bestimmungen (Teil I der Prüfungsordnung) Verwendbarkeit in allen Masterstudiengänge der THM möglich.
Literatur, Medien

Kotler, P., Keller, K.L.: Marketing Management, 15th edition, Prentice Hall 2016
Hollensen, S.: Global Marketing, 8th edition, Prentice Hall 2020
Berndt, R., Fantapié Altobelli, C., Sander, M.: Internationales Marketing-Management, 5. Aufl., Berlin 2016
Keegan, W.J., Green, M.C.: Global Marketing, 10th edition, Prentice Hall 2020

Rechtliche Hinweise