Quantitative Analysemethoden

Modulnummer
1103
Modulverantwortliche
  • Prof. Dr. Stefanie Wannow
Lehrenden
  • Prof. Dr. Stefanie Wannow
Kurzbeschreibung

Methoden der quantitativen Datenanalyse und Anwendung der Statistik-Software IBM SPSS

Qualifikations- und Lernziele

Participants shall learn to correctly choose and apply different statistical methods for given marketing or business problems and to interpret the statistical results. The students will learn how to use the statistical software package IBM SPSS for the respective analyses.

Lerninhalte

Descriptive statistics, validity and reliability tests, univariate and bivariate tests of significance, correlation and regression analysis, ANOVA, factor analysis, cluster analysis, discriminant analysis, multidimensional scaling, conjoint analysis.

Fachkompetenz
Methodenkompetenz
Sozialkompetenz
Selbstkompetenz
Moduldauer (Semester)
1
Unterrichtssprache
Englisch
Gesamtaufwand
6.0 CrP; 6 Stunden, davon etwa 4 Stunden Präsenzzeit.
Semesterwochenstunden
4
Lernformen

Seminaristischer Unterricht

Geprüfte Leistung

end-of-term test (90 min.)

Häufigkeit des Angebots
Einmal im Jahr
Literatur
  • Backhaus et al., Multivariate Analysemethoden: Eine anwendungsorientierte Einführung, 13. Aufl., Springer, 2011.
  • Bryman, A., Cramer, D.: Quantitative Data Analysis with IBM SPSS, Routledge 2013.
  • Hair et al.,: Multivariate Data Analysis, 7th ed., Prentice Hall, 2009.
  • Malhotra, N.K.: Marketing Research: An Applied Orientation, Pearson, 6th ed., 2012.
  • Levine, D. M., Krehbiel, T. C., Berenson M. L.: Business Statistics, A First Course, 6th ed., Pearson, 2012.

Rechtliche Hinweise