Internationales Marketing

Modulnummer
1102
Modulverantwortlicher
  • Prof. Dr. Juliane Staubach
Dozent
  • Prof. Dr. Juliane Staubach
  • Prof. Dr. Stefanie Wannow
Kurzbeschreibung

concepts of international marketing; international marketing strategies; international marketing mix

Qualifikations- und Lernziele

Students shall understand the complex challenges and fundamental concepts of international marketing. They shall learn to analyze the environmental situation, gain a comprehensive overview regarding International Marketing strategies and options regarding market form and entry and shall be able to design an international Marketing Mix with special regards to the question of standardization vs. adaptation.

Lerninhalte

- Global marketing environment & preconditions for going international

- Goals and the role of international marketing management

- Internationalization strategies and their implementation (franchising, joint venture etc.)

- Timing strategies of market entry

- Standardization vs differentiation of marketing mix

- Marketing mix challenges due to internationalization (pricing & grey markets; culture specific communication, distribution system etc)

- Global branding

Fachkompetenz
Methodenkompetenz
Sozialkompetenz
Selbstkompetenz
Moduldauer (Semester)
1
Unterrichtssprache
Englisch
Gesamtaufwand
6 CrP; 180 Stunden, davon etwa 60 Stunden Präsenzzeit.
Semesterwochenstunden
4
Lernformen

Seminaristischer Unterricht

Geprüfte Leistung

Erfolgreiches Bestehen der Prüfungsleistung

Bewertungsstandard

Bewertung entsprechend §§ 9,12 der Allgemeinen Bestimmungen (Teil I der Prüfungsordnung)

Häufigkeit des Angebots
Nur im Wintersemester
Literatur

- Kotler, P/Keller, K.L.: Marketing Management, 14th edition, Prentice Hall 2011.

- Hollensen, S.: Global Marketing, 6th

Studienhilfsmittel

Skript, Übungen, Fallstudien

Voraussetzungen

keine

Empfohlene Vorausetzungen

keine

Verwendbarkeit des Moduls

Master Personalmanagement, Master Unternehmenssteuerung, Master International Marketing