English version below
„Internationalization@THM“ – Zweite Auflage der „Gießen Week“ von THM und ATU
Vor dem Hintergrund von Globalisierung und Digitalisierung sind Kompetenzen in interkultureller und virtueller Teamarbeit längst zu einem grundlegenden Bestandteil des internationalen Wirtschaftsalltags geworden. Umso wichtiger ist die zweite Auflage des von Erasmus+ geförderten Moduls „International Business Simulation (Blended)“ unter der Leitung von Prof. Dr. Benjamin Löhr und Heike Siebert. So fand in dessen Rahmen in der zweiten Maihälfte die erste Präsenzphase in Gießen statt.
Nach ihrer Ankunft am 21.05. wurde die Delegation der Arkansas Tech University (ATU) offiziell durch den THM-Präsidenten Prof. Dr. Matthias Willems und den Prodekan Prof. Dr. Jens Klose am Fachbereich Wirtschaft der THM begrüßt. Nachdem die Studierendengruppen beider Seiten bereits im April und Mai die virtuelle Planspielphase erfolgreich abgeschlossen hatten, hieß es nun, bereits bekannte Gesichter in einer neuen und dieses Mal realen Umgebung wieder zu treffen, was sowohl von den amerikanischen als auch von den deutschen Studierenden mit großer Freude aufgenommen wurde.
Die „Gießen-Week“ war wie im Vorjahr geprägt von äußerst interessanten und lehrreichen Exkursionen und Praxisvorträgen, die zur Vertiefung fachlicher Kenntnisse einerseits und zur Entwicklung interkultureller Kompetenzen andererseits beigetragen haben. Die folgende Übersicht gibt einen Überblick in das fachliche Programm, an dem die Studierenden beider Hochschulen teilnehmen durften:
- Prof. Dr. Ahmed Elkassabgi (ATU, College of Business and Economic Development): “USA and EU/Germany in an economic and cultural comparison”
- Prof. Dr. Jens Klose (THM, FB W): “Good or bad debt – Does the world need a debt break?”
- Michael Schär (Leiter EU-Informationszentrum, Regierungspräsidium Gießen): “Work of the European Union at municipal and regional levels”
- Deutsche Börse AG; Max Christian Ebner (Community and Visitor Management): “The German Stock Exchange, its history and tasks”
Interaktives Museum, Blick in den Handelssaal, Besuchergalerie - Europäische Zentralbank; Stefano Borgioli (Senior Team Lead – Economist Statistician): “The ECB’s tasks and its institutional role”
- Leica Camera AG: Leica-Werksführung und Besuch des interaktiven Ernst-Leitz-Museum
- Dr. Hans-Jürgen Höne: “Intercultural experiences in building a German Japanese Joint Venture in the US”
- Aslam Khadaroo, MBA (Senior Manager Corporate Strategy Fresenius Group): “Navigating the global business landscape – essential skills for intercultural collaboration”
- Kai Indra: “Cross-cultural perspectives of a THM student with dual (US-GER) citizenship”
- Holger Schmitt, Jürgen Köhlinger, Lukas Köhlinger (THM FB W): Showroom and presentation of Furhat Robotics und Fischer-Technik agile production simulation
- Dr. Christine Beckmann (Komm. Leitung THM Sprachenzentrum): “Presentation of the THM Language Center”
- Team des International Office der THM: “Opportunities for studying at THM for international students”
Neben den fachlichen Inhalten galt es ebenso, die Kultur und Vielfalt der Region zu erkunden. Nach den offiziellen Besuchen bei der EZB und der Frankfurter Börse wurde die Bankenmetropole am Main auf eigene Faust erkundet, bevor beim gemeinsamen Abendessen lokale Spezialitäten wie „Handkäs mit Musik“ und „Grie Soß“ getestet wurden. „Sehr lecker“, so die Reaktion einer amerikanischen Studierenden. Die Reise der 23 Programmteilnehmenden führte auch in die Altstadt von Wetzlar und Marburg sowie über die hessischen Landesgrenzen hinaus zum Weltkulturerbe Kölner Dom und in die Kölner Altstadt.
Mit dem Ende des einwöchigen Programms in Mittelhessen konnte sowohl im Rahmen des Planspiels als auch im außerfachlichen Miteinander ein klares Fazit gezogen werden: Interkulturelle Kompetenzen wurden gestärkt, Teilnehmer konnten über sich hinauswachsen und neue Freundschaften wurden geschlossen. “The Gießen Week was a wonderful adventure, marking the best time in my university/work career. I learned immensely about interculturality and personal growth, and I definitely stepped out of my comfort zone” (Zitat einer teilnehmenden Studierenden).
Nun hieß es aber erst einmal Abschied nehmen, als die Delegation der ATU mit vielen neuen Eindrücken den Heimflug antrat. Doch die Wehmut während des Abschieds wurde ebenso schnell von der Vorfreude auf ein baldiges Wiedersehen abgelöst. Denn schon im September heißt es für die Delegation der THM: “Destination Russellville, Arkansas”, um eine spannende und lehrreiche Zeit auf dem Campus der ATU zu erleben.
Ein herzlicher Dank gilt der Fachschaft unseres Fachbereichs, die das jährliche Sommerevent „Beats and Beer“ als freundliche Willkommensgeste am Tag der Ankunft unserer ATU-Freunde veranstaltet hat.
Heike Siebert und Benjamin Löhr
Fotos: Andreas Deublein und Malik Schleher
English version:
“Internationalization@THM” – Second edition of the “Giessen Week” by THM and ATU
Against the background of globalization and digitalization, skills in intercultural and virtual teamwork have long since become a fundamental part of everyday business life. This makes the second edition of the "Erasmus+"-funded module "International Business Simulation (Blended)" under the lead of Prof. Dr. Benjamin Löhr and Heike Siebert especially important. As part of this module, the first presence phase took place in Giessen in the second half of May.
After their arrival on May 21, the delegation from Arkansas Tech University (ATU) was officially welcomed at the THM Business School by THM President Prof. Dr. Matthias Willems and Vice Dean Prof. Dr. Jens Klose. After the student groups from both sides had already successfully completed the virtual simulation phase in April and May, it was now time to meet familiar faces for a second time in a new and this time real environment, which was received with great pleasure by both the American and German students.
As in the previous year, the "Giessen Week" was characterized by renowned and very informative excursions and practical lectures, which contributed to the deepening of subject matter related knowledge on the one hand and the development of intercultural skills on the other. The following list provides an overview of the program in which the students from both universities were able to participate:
- Dr. Ahmed Elkassabgi (ATU, College of Business and Economic Development): “USA and EU/Germany in an economic and cultural comparison”
- Dr. Jens Klose (THM Business School): “Good or bad debt – Does the world need a debt break?”
- Michael Schär (Head of EU-Information Centre, Giessen Regional Council): “Work of the European Union at municipal and regional levels”
- Deutsche Börse AG; Max Christian Ebner (Community and Visitor Management): “The German Stock Exchange, its history and tasks”
Interactive Museum, view on the trading floor, visitor gallery - European Central Bank; Stefano Borgioli (Senior Team Lead – Economist Statistician): “The ECB’s tasks and its institutional role”
- Leica Camera AG: Leica factory tour and visit to the interactive Ernst Leitz Museum
- Hans-Jürgen Höne: “Intercultural experiences in building a German Japanese Joint Venture in the US”
- Aslam Khadaroo, MBA (Senior Manager Corporate Strategy Fresenius Group): “Navigating the global business landscape – essential skills for intercultural collaboration”
- Kai Indra: “Cross-cultural perspectives of a THM student with dual (US-GER) citizenship”
- Holger Schmitt, Jürgen Köhlinger, Lukas Köhlinger (THM Business School): Showroom and presentation of “Furhat Robotics und Fischer-Technik agile production simulation”
- Christine Beckmann (Acting head of THM Language Center): “Presentation of the THM Language Center”
- International Office THM: “Opportunities for studying at THM for international students”
In addition to these highlights, it was also important to explore the culture and diversity of the region. After the official visits to the ECB and the Frankfurt Stock Exchange, the students explored the banking metropolis on their own, before local specialties such as “Handkäs mit Musik” and "Grie Soß" were tested over dinner. “Very tasty”, was the reaction of an American student. The trip of the 23 program participants also took them to Wetzlar and Marburg and even beyond the borders of Hesse to the world heritage site Cologne Cathedral and Cologne’s old town.
At the end of the one-week program in Central Hesse, a clear conclusion could be drawn both in the context of the international business simulation as well as regarding the extracurricular interaction: Intercultural skills were strengthened, students were able to grow personally, and friendships were formed. “The Giessen Week was a wonderful adventure, marking the best time in my university/work career. I learned immensely about interculturality and personal growth, and I definitely stepped out of my comfort zone.” - quote from a student.
At the end of the week, it was time to say goodbye and the ATU delegation flew home with many new impressions. But the melancholy of saying goodbye was quickly replaced by the anticipation of seeing each other again soon. In September, the THM delegation’s motto will be “Destination Russellville, Arkansas” to experience an exciting and instructive time on the ATU campus and beyond.
A heartfelt thank you to the student council of THM Business School that organized the annual summer event “Beats and Beer” as a friendly gesture of welcome on the day of our ATU friends’ arrival.
Heike Siebert and Benjamin Löhr
Pictures: Andreas Deublein and Malik Schleher